بیانیه هیات داوران و اعلام نتایج نهایی داوری آثار دومین جشنواره ادبی حیات

Categories
دسته: تازه ها

دومین جشنواره‌ی ادبی حیات که همزمان با دوره‌ی همه‌گیری بیماری کرونا در جهان برگزار شد، فرصتی را فراهم آورد تا آثار با نگاهی نو به تهدیدهای حیات بشری از سوی نویسندگانی در حوزه‌ی کودک، نوجوان و بزرگسال کشور خلق شود. نویسندگان این داستان‌ها ضمن بازتاب دیدگاه‌ها، توانایی‌ها و ضعف‌ها، آرزوها و آلام بشری، تجربه‌های هستی‌شناختی انسان ایرانی را به نمایش گذاشتند.

از میان 41 اثر راه یافته به مرحله‌ی نهایی داوری در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال به داستان‌های کوتاهی برمی‌خوریم که بر اساس دریافت متفاوتی از هستی انسان نوشته شده‌اند. بعضی از آن‌ها به لحاظ توان قصه‌گویی مؤلف و ایجاد تعلیق روایی واجد ارزش‌اند و برخی هم خصوصیات لازم را برای نگارش داستانی بکر و جذاب ندارند. در میان آثار کودک و نوجوان هم تخیل و طنز موجود در متن برخی از داستان‌ها، آن‌ها را از بقیه متمایز می‌کند. هیات داوران بر این اساس بعد از جمع‌بندی نهایی امتیاز آثار ارسالی، آثار برگزیده و تحسین شده‌ در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال، نتایج نهایی را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

  • اثر برگزیده بخش بزرگسال (برنده‌ی تندیس قلم زرین مدرس و 500 هزار تومان جایزه‌ی نقدی):

              سوز کمانچه در عصر یخبندان نوشته‌ی روح‌الله صالحی

  • آثار تحسین شده‌ی بخش بزرگسال (برنده‌ی مدال مدرس و 300 هزار تومان جایزه‌ی نقدی):

روزنوشت‌های یک محبوس نوشته‌ی پروانه قهساره‌زاده

              مخمصه نوشته‌ی عزیزالله محمدپور

             بچه‌ی آدم نوشته‌ی طناز مظفری

  •  آثار برگزیده بخش کودک (برنده‌ی تندیس قلم سبز مدرس و 500 هزار تومان جایزه‌ی نقدی):

کرونا در بیشه‌ی سرسبز نوشته‌ی یاسمین زهرا حاضری

ویروس‌های قلقلی نوشته‌ی محمدحسین احمدیان

  • اثر برگزیده‌ی بخش نوجوان (برنده‌ی تندیس قلم سبز مدرس و 500 هزار تومان جایزه‌ی نقدی):

خط‌خطی ساحل نوشته‌ی تینا فتح‌اللهی

هیات داوران برای همه‌ی نویسندگانی که با ارسال آثار ارزشمند خود به جشنواره این فرصت را پدید آوردند تا دریابیم نوآمدگان عرصه‌ی داستان‌نویسی، چگونه داستان می‌نویسند و چه دغدغه‌هایی دارند، آرزوی موفقیت می‌کند.

  • به اطلاع همراهان گرامی می‌رساند اخبار مربوط به آیین پایانی دومین جشنواره ادبی حیات و تقدیر از برگزیدگان از طریق همین پایگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.